Célok a Gáyerban
A személyiségfejlesztésben a követelmény- és tanuló-központúság
aránytartása mellett:
- a gyermek bevezetése a közösségbe, a társadalomba,
- korszerű műveltségtartalom átadása,
- felkészítés a továbbtanulásra, a jövőre, különös
tekintettel a kommunikációs kultúra, a hon- és népismeret, a környezeti
nevelés, a tanulási képességek elsajátíttatása, a globális problémák iránti
fogékonyság, a testi és lelki egészség középpontba helyezésével.
Feladatok
a Gáyerban
A személyiség mindenoldalú fejlesztése, megfelelő, humánus eljárásokkal ismeretátadás,
alapkészség-elsajátíttatás tantárgyi órakeretben.
A tájékozódó, értelmező és feldolgozó képesség,
önmegismerés,
problémamegoldó és pozitív gondolkodás,
társas kapcsolatok, közösségi normák,
pályaorientáció,
alkotó, emberséges légkör kialakítása.
Tehetségek kibontakoztatásának,
gyengébben haladók segítésének,
egészséges életmódra, családi életre,
emberikapcsolatokra való felkészítés,
programok, iskolák közötti átjárhatóság,
esélyegyenlőség,
mindennapos testmozgás biztosítása.
Anyanyelv
[ Anyanyelv | Matematika | Idegen nyelv |
Informatika | Term.tudományok|
Historia (tört.)| Technika | Ének-zene
| Vizuális kult.| Gyógypedagógia
| Iskolai sport| Könyv és médiatár
| Szakkörök | Továbbtanulás ]
Anyanyelv
Célok:
- kommunikáció, az értő
olvasás, szövegalkotás, szövegszerkesztés fejlesztése,
- kifejező, pontos nyelvhasználat,
- helyes, tetszetős, olvasható
írás kialakítása.
Feladatok:
- tájékozottság a magyar- és
világirodalomban,
- irodalomelméleti, esztétikai és
verstani ismeretek,
- alapvető nyelvtani és
helyesírási ismeretek,
- szókincsfejlesztés,
- szabatos, kifejező
nyelvhasználat elsajátíttatása.
Matematika
[ Anyanyelv | Matematika | Idegen nyelv |
Informatika | Term.tudományok|
Historia (tört.)| Technika | Ének-zene
| Vizuális kult.| Gyógypedagógia
| Iskolai sport| Könyv és médiatár
| Szakkörök | Továbbtanulás ]
Matematika
Célok:
- tájékozódás a világ
mennyiségi viszonyaiban,
- matematikai törvények,
összefüggések alkalmazása a gyakorlatban.
Feladatok:
- biztos szám- és műveletfogalom,
- ok-okozati kapcsolatok
megértésének,
- algoritmusok felismerésének,
helyes alkalmazásának,
- problémamegoldó gondolkodás kialakítása
.
Tanulást segítő eljárás:
- számítógéppel támogatott
gyakorlás (BEST program)
Idegen nyelv
[ Anyanyelv | Matematika | Idegen nyelv |
Informatika | Term.tudományok|
Historia (tört.)| Technika | Ének-zene
| Vizuális kult.| Gyógypedagógia
| Iskolai sport| Könyv és médiatár
| Szakkörök | Továbbtanulás ]
Idegen nyelvek
1-2. évfolyamon:
- választható, heti fél órában angol vagy német.
3. évfolyamtól:
- emelt óraszámban angol vagy német.
5. évfolyamtól:
- kötelező idegen nyelv heti 2 órában a német,
- választható második nyelv angol,német,olasz,orosz.
Tanulást segítő eszközök:
- kiscsoportos foglalkozások,
- nyelvi labor,
- oktatószoftverek,
- autentikus segédanyagok,
- idegen nyelvű levelezések.
Informatika
[ Anyanyelv | Matematika | Idegen nyelv |
Informatika | Term.tudományok|
Historia (tört.)| Technika | Ének-zene
| Vizuális kult.| Gyógypedagógia
| Iskolai sport| Könyv és médiatár
| Szakkörök | Továbbtanulás ]
Informatika-számítástechnika
Választható
tantárgy heti 2 tanórában
1-2. évfolyamon: LOGO WRITER (DOS
alap).
3-4. évfolyamon: COMENIUS LOGO (WINDOWS
alap).
5-8. évfolyamon: Operációs rendszerek,
szövegszerkesztés, Internet és multimédia ismeretek. (A tárgyat nem választók 8. o.-ban egy féléven át alapismereteket
tanulnak.)
Terészettudományok
[ Anyanyelv | Matematika | Idegen nyelv |
Informatika | Term.tudományok|
Historia (tört.)| Technika | Ének-zene
| Vizuális kult.| Gyógypedagógia
| Iskolai sport| Könyv és médiatár
| Szakkörök | Továbbtanulás ]
Természettudományok
Biológia:
- környezetvédelem és
egészséges életvitel,
- az élő környezet
változásainak követése,
- az emberi magatartás
következményei.
Földrajz:
- a környezet és társadalom kölcsönhatásai,
- biztonságos térkép- és
földgömbhasználat,
- a térkép és a valóság
kapcsolata.
Kémia:
- kísérletekre alapozott
anyagvizsgálat,
- környezetvédelmi beállítódás
erősítése,
- a kémia és a gyakorlati élet
kapcsolata.
Fizika:
- jelenségek értelmezése
kísérletekkel,
- fizikai törvények gyakorlati
alkalmazása,
- magyar fizikusok munkássága.
História és társadalomismeret
[ Anyanyelv | Matematika | Idegen nyelv |
Informatika | Term.tudományok|
Historia (tört.)| Technika | Ének-zene
| Vizuális kult.| Gyógypedagógia
| Iskolai sport| Könyv és médiatár
| Szakkörök | Továbbtanulás ]
História és társadalomismeret
„ A
történelem az élet tanítómestere."
Történelem:
- változatosság,
élményszerűség,
- többkönyvűség,
- multidiszciplinaritás: több
tudományággal való érintkezés,
- mentalitástörténeti
megközelítés,
- ökologikus szemlélet,
- összefüggések feltárása,
- helytörténet.
Társadalomismeret:
- gyakorlatiasság,
- közvetlen személyes
megtapasztalás,
- vitakészség kialakítása és
fejlesztése,
- cél: citoyen; a művelt,
öntudatos polgár eszménye,
- jogok és kötelességek
harmonizációja.
Technika
[ Anyanyelv | Matematika | Idegen nyelv |
Informatika | Term.tudományok|
Historia (tört.)| Technika | Ének-zene
| Vizuális kult.| Gyógypedagógia
| Iskolai sport| Könyv és médiatár
| Szakkörök | Továbbtanulás ]
Technika
Eligazodás a technika
világában.
Alkalmazható gyakorlati ismeretek
készségszintű elsajátítása.
Manuális készségek
fejlesztése.
Műszaki tervezés, rajzolvasás.
Technika és környezeti hatásai.
Technikatörténet.
Anyagok, eszközök megismerése.
Prioritások:
- háztartási, életviteli és
gazdálkodási ismeretek,
- gyalogos- és kerékpáros
közlekedés elmélete és gyakorlata,
- balesetmentes
közlekedéskultúra kialakítása.
Ének-zene
[ Anyanyelv | Matematika | Idegen nyelv |
Informatika | Term.tudományok|
Historia (tört.)| Technika | Ének-zene
| Vizuális kult.| Gyógypedagógia
| Iskolai sport| Könyv és médiatár
| Szakkörök | Továbbtanulás ]
Ének-zene
Készségfejlesztés:
- hallás- és ritmusérzék
kimunkálása,
- előadási képesség kialakítása.
Zeneművek, dalok:
- a magyar népi hagyomány
ápolása, kiemelve megyénk dallamkincsét,
- a klasszikus zene értő hallgatása,
- zenehallgatóvá nevelés.
Vízuális kultura
[ Anyanyelv | Matematika | Idegen nyelv |
Informatika | Term.tudományok|
Historia (tört.)| Technika | Ének-zene
| Vizuális kult.| Gyógypedagógia
| Iskolai sport| Könyv és médiatár
| Szakkörök | Továbbtanulás ]
Vizuális kultúra
Változatos, alkotó
módszerek, ábrázolási eljárások és technikák megismerése.
A mindennapi látványok
szépségének, élményének befogadása és átélése.
Gondolatok, érzelmek,
látványok, élmények alkotó jellegű megjelenítése.
Igényes környezet- és
tárgyalakítás.
Néphagyományok és
népművészeti alkotások megismerése, továbbéltetése.
Műalkotásokhoz való érzelmi
viszony gazdagítása művészettörténeti ismeretekkel.
Tömegkommunikáció műfajainak
és sajátosságainak megismerése.
Gyógypedagógia
[ Anyanyelv | Matematika | Idegen nyelv |
Informatika | Term.tudományok|
Historia (tört.)| Technika | Ének-zene
| Vizuális kult.| Gyógypedagógia
| Iskolai sport| Könyv és médiatár
| Szakkörök | Továbbtanulás ]
Gyógypedagógia
Tanulási-
és magatartási zavarral küzdők területi ellátása
Sajátosságok:
- kis létszámú csoportok,
- csökkentett tananyag,
- lassabb ütem,
- egyéni haladási tempó,
- cselekvésbe ágyazott ismeretszerzés,
- többoldalú szemléltetés,
- játékos módszerek,
- mozgásfejlesztés,
- beszédjavítás,
- kommunikációformálás,
- rehabilitáció,
- társadalmi integráció.
Iskolai sport
[ Anyanyelv | Matematika | Idegen nyelv |
Informatika | Term.tudományok|
Historia (tört.)| Technika | Ének-zene
| Vizuális kult.| Gyógypedagógia
| Iskolai sport| Könyv és médiatár
| Szakkörök | Továbbtanulás ]
Iskolai
sport
Feladatok:
- mozgáskoordináció fejlesztése,
- mozgás- és játékigény kielégítése,
- szabadidő hasznos eltöltése.
Színtere:
- testnevelés órák,
- tömegsport, házibajnokságok,
- sportági foglalkozások,
- aerobic, atlétika, kézilabda
- asztalitenisz, labdarúgás
- tartásjavító testnevelés
- úszásoktatás,
- sítábor.
Könyv- és médiatár
[ Anyanyelv | Matematika | Idegen nyelv |
Informatika | Term.tudományok|
Historia (tört.)| Technika | Ének-zene
| Vizuális kult.| Gyógypedagógia
| Iskolai sport| Könyv és médiatár
| Szakkörök | Továbbtanulás ]
Könyv-
és médiatár
Könyvtári állomány:
- könyv: 6200 db
- pedagógiai szakirodalom: 3300 db
- hanghordozó: 166 db
- videoanyag: 150 db
- folyóirat: 20 féle
Szolgáltatások:
- kölcsönzés,
- tanórák megtartása,
- irodalomkutatás,
- versenyek szervezése,
- Internet,
- reggeli tanulói felügyelet.
Szakkörök
[ Anyanyelv | Matematika | Idegen nyelv |
Informatika | Term.tudományok|
Historia (tört.)| Technika | Ének-zene
| Vizuális kult.| Gyógypedagógia
| Iskolai sport| Könyv és médiatár
| Szakkörök | Továbbtanulás
Szakkörök
Térítési díj nélküliek:
- környezetvédelmi,
- egészségnevelési,
- rajz,
- színjátszó,
- számítástechnika,
- báb,
- díszítőművész,
- néptánc-tánc.
Térítési díjasok:
- segédmotoros kerékpáros,
- Internet,
- tárgy- és modellkészítő.
Továbbtanulás
[ Anyanyelv | Matematika | Idegen nyelv |
Informatika | Term.tudományok|
Historia (tört.)| Technika | Ének-zene
| Vizuális kult.| Gyógypedagógia
| Iskolai sport| Könyv és médiatár
| Szakkörök | Továbbtanulás ]
Továbbtanulás
előző öt tanév
alapján
- Az érettségit adó középiskolába felvételizők száma meghaladja az országos átlagot.
- A hatosztályos gimnáziumi osztályok tanulóinak közel fele gáyeros.
- A tanulók nemcsak felvételt nyernek, hanem érdemi teljesítményváltozás nélkül tanulnak a
középiskolában.
|